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シラバス詳細照会

シラバス詳細照会

  • 講義要項やWebシラバスの記載内容は、登録された受講生の人数や理解度に応じて、授業開始後に変更となる可能性があります。

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授業情報

開講年度 2019年度 開講箇所 教育学部
科目名
英米文学語学演習I-1 F

担当教員 原田 哲男
学期曜日時限 春学期  金2時限
科目区分 英語英文学科 配当年次 3年以上 単位数 2
使用教室 16-605 キャンパス 早稲田
科目キー 150300443A 科目クラスコード 06
授業で使用する言語 英語
  コース・コード LNGA481S
大分野名称 言語学
中分野名称 応用言語学
小分野名称 その他
レベル 総仕上げ 授業形態 演習/ゼミ

シラバス情報

最終更新日時:2019/03/01 16:07:34

副題 Second Language Acquisition(SLA: 第二言語習得)
授業概要
春学期のゼミでは、「第二言語習得(Second Language Acquisition = SLA)」を扱います。「中学から、またはそれ以前から英語を学んでいるのに、満足に英語が使えるようにならない」、「効果的な外国語学習法はあるのか」などの英語学習や外国語学習についての疑問を探ります。

このゼミでは英語の文献を多読し(一年で400から500ページ)、授業中に発表と討論を英語で行い、春学期と秋学期にそれぞれ10ページ程度の英語によるレポートを課すので、英語が道具として使える学生を優先します。

COURSE DESCRIPTION
This course overviews how a second/foreign language is learned, and considers what factors affect SLA. It addresses several frameworks for SLA, such as linguistic, psychological, and social perspectives. In addition, keeping theories of SLA in mind, we discuss how English as a foreign language (EFL) should be taught in Japan.
授業の到達目標 1. To understand an overview of second language learning and teaching (SLLT);
2. To discuss the theoretical frameworks for SLA;
3. To relate your language learning experiences to theories and perspectives in SLLT;
4. To become an ‘expert’ in an area of interest in SLLT;
5. To write a graduation thesis or a term paper by working jointly with peers.
6. To become autonomous learners of English and constantly improve your English language skills.
授業計画
1. Introduction
2. Introducing second language acquisition
3. Introducing second language acquisition, cont’d
4. Foundations of second language acquisition
5. Foundations of second language acquisition, cont’d
6. The linguistics of second language acquisition
7. The linguistics of second language acquisition, cont’d
8. The psychology of second language acquisition 
9. The psychology of second language acquisition, cont’d
10. Social contexts of second language acquisition
11. Social contexts of second language acquisition, cont’d
12. Acquiring knowledge for L2 use
13. Acquiring knowledge for L2 use, cont’d
14. L2 learning and teaching
15. L2 learning and teaching, cont’d
教科書 Saville-Troike, M., & Barto, K. (2016). Introducing second language acquisition (3rd ed.). New York: Cambridge University Press.
参考文献 Atkinson, D. (Ed.). (2011). Alternative approaches to second language acquisition. New York: Routledge.

Brown, S., & Larson-Hall, J. (2012). Second language acquisition myths: Applying second language research to classroom teaching. Ann Arbor, MI: University of Michigan Press.

Cook, V. (2008). Second language learning and language teaching (4th ed.). London: Hodder Education.

Cook, V., & Singleton D. (2014). Key topics in second language acquisition. Bristol, UK: Multilingual Matters.

Dornyei, Z. (2007). Research methods in applied linguistics. New York: Oxford University Press.

Doughty, C., & Long, M. (2005). The handbook of second language acquisition. Malden, MA: Wiley-Blackwell.

Doughty, C., & Williams, J. (1998). Focus on form in classroom second language acquisition. New York: Cambridge University Press.

Ellis, R. (1997). SLA research and language teaching. New York: Oxford University Press.

Ellis, R. (1997). Second language acquisition. New York: Oxford University.

Ellis, R., & Barkhuizen, G. (2005) Analysing learner language. New York: Oxford University Press.

Ellis, R. (2008). The study of second language acquisition (2nd ed.). New York: Oxford University Press.

Ellis, R. (2012). Language teaching research and language pedagogy. Malden, MA: Wiley-Blackwell.

Ellis, R., & Shintani, N. (2013). Exploring language pedagogy through second language acquisition research. New York: Routledge.

Gass, S. M., & Mackey, A. (2007). Data elicitation for second and foreign language research. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.

Gass, S. M., & Selinker, L. (2013). Second language acquisition: An introductory course (4th ed.). New York: Routledge.

Gass, S. M., & Mackey, A. (2013). The Routledge handbook of second language acquisition. New York: Routledge.

Larsen-Freeman, D., & Long, M. H. (1991). An introduction to second language acquisition research. New York: Longman.

Lightbown, P., & Spada, N. (2013). How languages are learned (4th ed.). New York: Oxford University Press.

Mackey, A., & Gass, S. M. (2005). Second language research: Methodology and design. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum.

Mitchell, R., & Myles, F. (2004). Second language learning theories (2nd ed.). London: Hodder Education.

Ohta, A. S. (2001). Second language acquisition processes in the classroom: Learning Japanese. Mahwah, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.

Ritchie, W. C., & Bhatia, T. K. (Eds.). (1996). Handbook of second language acquisition. San Diego, CA: Academic Press.

Rosamond Mitchell, R. & Myles, F. (2004). Second language learning theories (2nd ed.). London: Hodder Arnold.

VanPatten, B., & Williams, J. (2007). Theories in second language acquisition: An introduction. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.

大関 浩美 (2010) 『日本語を教えるための第二言語習得論入門』くろしお出版

白井 恭弘 (2004) 『外国語学習に成功する人、しない人―第二言語習得論への招待』(岩波科学ライブラリー)岩波書店

白井 恭弘 (2008) 『外国語学習の科学―第二言語習得論とは何か』(岩波新書)岩波書店

白井 恭弘 (2012) 『英語教師のための第二言語習得論入門』大修館書店
成績評価方法 Participation in class/group discussion 10%
Weekly quizzes (including attendance) 30%
Reaction papers on chapters 15%
Peer editing and feedback (presentations and term papers) 10%
Final project 35%
Extra credit: Evidence of a good command of English 5%
備考・関連URL
備考:
国内の英語イマージョン・プログラムを見学し、毎年希望者には、アメリカの日英一方向イマージョン・プログラム(オレゴン州)や日英双方向イマージョン・プログラム(カリフォルニア州)でのインターンシップを実施している。Overseas Internshipに登録することにより、専門選択科目の2単位を取得できる。

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