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Course Information

Year 2019  School Graduate School of Social Sciences
Course Title
Eurasian, and Global Food and Resource Economic Studies II(spring semester)

Instructor GEMMA, Masahiko
Term/Day/Period spring semester  Sat.7
Category Policy Science Research Program Eligible Year 2nd year and above Credits 2
Classroom 14-1054(共同研究室) Campus waseda
Course Key 3911210013 Course Class Code 01
Main Language Japanese/English
  Course Code ECNA601S
First Academic disciplines Economics
Second Academic disciplines Applied Economics
Third Academic disciplines Applied Economics
Level Level of Master Types of lesson Seminar

Syllabus Information

Latest Update:2019/02/28 18:21:59

Course Outline

 中東欧、中央アジア、南アジア、東南アジア、中国などのユーラシア地域は、大きな変革期にあたっている。移行国においては、さまざまな経済・社会制度改革が実施されつつある。また経済が発展途上にある国においては、最貧国では貧困軽減、食料確保など、また中進国においても所得格差の是正、環境問題などを含む持続的成長に向けての政策的努力が続けられている。
 
 これらの現状を把握した上で、この広範な地域の抱える問題点・開発課題について考察することは重要である。

 これらの問題点・課題を理解するのに役立つ研究手法の習得をはかることを目的に演習を行う。

 

 

 Economic reforms have been implemented in many developing and transition economies for economic and social development. Efforts have been also made to alleviate poverty in developing countries and to reduce income disparity and environmental degradation in the middle income countries.

 

The objectives of this course are 1) to understand the economic development issues related with developing and transition economies and 2) to obtain tools for economic analyses on the policies and institutions in these economies. The students will also be trained to prepare for academic paper writing and academic presentations.

 

 

 

Objectives ユーラシア地域の経済・政治・社会の現状を把握した上で、この広範な地域の抱える問題点・開発課題について考察するのに役立つ研究手法の習得する。

Economic and social development issues will be understood after completing the course. The tools to conduct empirical analyses will be obtained.
before/after course of study 予習復習としてCourse N@viに掲載する資料の学習を求める。これには90分~120分かかると想定される。

 Up to 120 minutes of studies at home are needed before and after class.
Course Schedule
1:
第1回

以上の目的を達成するために、以下の履修者の研究に関連する課題に関して演習を行い、分析手法の習得をはかる。

授業計画および進め方の説明、総論 

 

Course orientation: detailed schedule for the semester is discussed.

 

Orientations

2:
第2回

ユーラシア地域における紛争の経済的要因の理解をはかるための参考文献の講読及びディスカッション 

 

Economic factors causing conflicts in the Eurasian Region are studied.

3:
第3回

ユーラシア地域における紛争の経済的要因の理解をはかるための参考文献の講読及びディスカッション 

Economic factors causing conflicts in the Eurasian Region are studied.

4:
第4回

ユーラシア地域における紛争の経済的要因の理解をはかるための参考文献の講読及びディスカッション 

Economic factors causing conflicts in the Eurasian Region are discussed.

5:
第5回

ユーラシア地域における紛争の社会的要因の理解をはかるための参考文献の講読及びディスカッション 

Social factors causing conflicts in the Eurasian Region are studied.

6:
第6回

ユーラシア地域における紛争の社会的要因の理解をはかるための参考文献の講読及びディスカッション 


Social factors causing conflicts in the Eurasian Region are studied.

 

7:
第7回

ユーラシア地域における紛争の社会的要因の理解をはかるための参考文献の講読及びディスカッション 


Social factors causing conflicts in the Eurasian Region are discussed.

 

8:
第8回

ユーラシア地域における教育プログラムの社会的影響についての理解をはかるための参考文献の講読及びディスカッション

 

Social impacts of educational polices are studied for the Eurasian Region.

9:
第9回

ユーラシア地域における教育プログラムの社会的影響についての理解をはかるための参考文献の講読及びディスカッション

Social impacts of educational polices are studied for the Eurasian Region.

10:
第10回

ユーラシア地域における教育プログラムの社会的影響についての理解をはかるための参考文献の講読及びディスカッション

Economic impacts of educational polices are discussed for the Eurasian Region.

 

11:
第11回

ユーラシア地域における教育プログラムの経済的影響についての理解をはかるための参考文献の講読及びディスカッション

Economic impacts of educational polices are discussed for the Eurasian Region.

12:
第12回

ユーラシア地域における教育プログラムの経済的影響についての理解をはかるための参考文献の講読及びディスカッション
 

Economic impacts of educational polices are discussed for the Eurasian Region.

13:
第13回

ユーラシア地域における教育プログラムの経済的影響についての理解をはかるための参考文献の講読及びディスカッション

Economic impacts of educational polices are discussed for the Eurasian Region.

14:
第14回

ユーラシア地域における教育に関する公的資金配分の社会・経済的影響についての理解をはかるための参考文献の講読及びディスカッション

 

The roles of the government are discussed for education, economic and social development of the Eurasian Region.


 

15:
第15回

春学期の総括・課題の検討

 

Review of materials and future studies are discussed.

Textbooks 適宜、授業中に指示する。

No textbooks are assigned.
Reference 適宜、授業中に指示する。

Course materials are uploaded in CourseN@vi.
Evaluation
Rate Evaluation Criteria
Exam: 0% 該当なし

NA
Papers: 50% 議論の内容をまとめたレポートの内容と構成を評価する。

The structure and contents of papers are examined.
Class Participation: 50% 出席と議論の内容を評価する。

Class attendance and participation to discussions are evaluated.
Others: 0% 0

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