cheader

シラバス詳細照会

シラバス詳細照会

  • 講義要項やWebシラバスの記載内容は、登録された受講生の人数や理解度に応じて、授業開始後に変更となる可能性があります。

main start

授業情報

開講年度 2019年度 開講箇所 大学院アジア太平洋研究科
科目名
デジタル・エコノミー (E)

担当教員 三友 仁志
学期曜日時限 秋クォーター  火3-4
科目区分 第3群:国際協力・政策研究 配当年次 1年以上 単位数 2
使用教室   キャンパス 早稲田
科目キー 40010453A0 科目クラスコード 01
授業で使用する言語 英語
  コース・コード INFJ612L
大分野名称 情報学
中分野名称 ネットワークと通信
小分野名称 一般
レベル 修士レベル 授業形態 講義

シラバス情報

最終更新日時:2019/02/17 18:11:59

副題 Rationality and Irrationality of the Market Behavior of Users and Suppliers
利用者および供給者の市場行動の「合理性」「非合理性」
授業概要

*This Course is a designated course for JICA Program with Universities for Development Studies (JProUD).


Aims to acquire basic economic theories for evaluating policies, business strategies and related issues primarily in the ICT sector. The target is not limited to ICT but the theories to be studied can be applied to the evaluation of government policies and projects for the development of social infrastructure.

In order to focus on both economic and psychological aspects of consumer (user) behavior, we will select a theme from the latest topics in behavioral economics and learn theoretical foundations and their applications. People are not so rational as traditional economics assumes and their irrational behavior may lead to an unexpected consequence that is far away from what it should be oriented to.

Specifically, in such a rapidly changing area as ICT, our attention tends to be drawn to superficial phenomena rather than having a deep insight into them. However, to understand the nature of markets and consumer (user) behavior and the market mechanism, it is extremely important to have a theoretical framework for the analysis.

For example, multiple tariffs have been applied to ICT services. Among others, a flat-rate tariff is strongly preferred by consumers, while it has been regarded as a pricing scheme to be avoided in order to achieve an efficient resource allocation. In addition, a new business model has emerged in which a service is provided for free and the cost is covered by other sources of revenue such as advertisements. Emergence of these business models has changed a traditional way of business transactions.

In order to analyze OTT services typically provided by GAFA, a new analytical framework should be constructed. The theory of two-sided markets and data network effects are useful to analyze the markets.

In this class, in reference to the latest trend in information and communication markets and technologies, we will firstly study basic theories to design policies and to show business orientations, and then carry out a social experiment to learn how the theories can explain the fact and be applied to deal with it. The class will provide students with an opportunity to visit ICT companies to see the latest technologies and their applications.

 
主に情報通信を対象として、政策、ビジネス、あるいはそれらにかかわるさまざまな事象を分析するための基礎的な経済理論とその応用を習得することを目的とします。対象は必ずしも情報通信に限るものではなく、広く公共プロジェクトや、政府援助、政策の評価にも役立つ内容を提供します。

授業では、情報通信の市場にフォーカスして、検討を進めます。情報通信サービスの特性、供給側の特徴、料金など、情報通信市場を構成する要素ごとに検討を加えます。これらの検討から、政策的な支援や育成、ときには規制が必要となることの理由を説明します。

 

特に、消費者(利用者)については、経済行動だけでなく心理的側面にも焦点を当て、行動経済学などから最新のトピックスを選び、理論的基礎とその応用を学びます。一般市民は、たとえば伝統的な経済学が仮定するような合理的行動を必ずしもとるわけではなく、消費者行動の「非合理性」がもたらす帰結は、プロジェクトや政策、商品開発が本来目指していたものとはかけ離れる場合があります。

たとえば、定額料金制は経済学的には効率的な資源配分をもたらしませんが、消費者からは強く支持されます。対価を直接に求めず無料で提供し、広告等で回収するサービスの出現は、財サービスの伝統的な取引の考え方を大きく変えました。


情報通信のように変化が非常に激しい分野では、現象面に注目が集まりがちで、理論的背景を持たないうわべだけの分析に陥りがちですが、しかし、市場や消費者行動の本質を知るためには理論的フレームワークをきちんと持つことが肝要です。GAFAに代表されるOTTサービスを分析するためには新しい経済理論の構築が必要です。二面性市場やデータネットワーク効果などの理論は、これらの市場を分析するうえで極めて重要となります。

したがって、この授業では、新しいサービスの出現といった情報通信市場や技術における最新の動向を踏まえながら、あるべき政策やビジネスの方向性を分析するための基礎的な経済理論をまず学習した上で、グループワークによる社会実験などを通じて、理論の応用と評価を学びます。また、通信企業等を訪問する機会を設け、実際の技術やサービスを見ることによって、現実的な感覚を養います。

 


 

授業の到達目標 In such a rapidly changing area as ICT, our attention tends to be drawn to superficial phenomena, without having any academic background. However, to understand the nature of markets and consumer (user) behavior, it is extremely important to have a theoretical background and framework for the analysis. The goal in this class is to acquire theoretical foundations and some application abilities fot evaluating consumers’ behavior in the face of the emergence of new services such as ICT.

情報通信のように変化が非常に激しい分野では、現象面に注目が集まりがちで、理論的背景を持たないうわべだけの分析に陥りがちです。しかし、市場や消費者行動の本質を知るためには理論的フレームワークをきちんと持つことが肝要です。この授業では、ICTなどの新しいサービスの出現に対する消費者(利用者)の行動を評価するための理論的な基礎を習得することが、最終の目標となります。
事前・事後学習の内容 The reading list will be handed out in the first class. Preparation and/or review are required depending on the content of each class.
リーディングリストを最初の授業で配布します。講義の内容により、事前学習および事後学習が求められます。
授業計画
1:
Introduction
Shows the purpose and the outline of this course. An updated course outline and reading list will be handed out. 
2:
Foundation of microeconomics 1
Explains economic foundations, from consumer theory to market mechanism for understanding economic approaches to ICT policies (1)
3:
Foundation of microeconomics 2
Explains economic foundations, from consumer theory to market mechanism for understanding economic approaches to ICT policies (2)
4:
Foundation of microeconomics 3
Explains economic foundations, from consumer theory to market mechanism for understanding economic approaches to ICT policies (3)
5:
ICT services and the framework of regulations, market mechanisms and the role of the government
Discusses the necessity of regulation on the ICT industry which has the nature of natural monopoly. Also explains adverse effects of regulation. As countermeasures for adverse effects of regulation, a new trend of policies is explained that are intended to provide economic incentives based on market mechanism and to achieve market efficiencies.
6:
Network effects (externalities) and the diffusion of technologies, data network effects

Illustrates the network effects that are conspicuous features of interactive ICT services. Duffusion theories for representing the penetration of new services will also be explained. Data network effects conspicuous in big data and AI services will also explained.

7:
Two-sided markets

As an extension of network effects, explains two-sided markets which is defined as synergetic effects between buyers and sellers.

8:
Groupwork 1
Groupwork and presentation on related topics in ICT and media markets.
9:
Bebavioral economic approach to ICT users I

Analyzes ICT user behavior by applying behavioral economics that incorporates psychological factors in microeconomic approaches.  (1)

 

10:
Bebavioral economic approach to ICT users II
Analyzes ICT user behavior by applying behavioral economics that incorporates psychological factors in microeconomic approaches. (2)
11:
Flat-rate preferences
ICT users have a strong preference on flat rates rather than measured rates. The reason why users prefer flat rates will be figured out.
12:
Power of zero price
"Free" attracts consumers' interest. Advertisement models or "freemium" is a typical example of applications of business strategies of "free".  A group work will be required on the effect of a "free" treatment.
13:
Auctions and the winner's curse
Considers an answer to the question of how the success of auction can be defined. Auction is a means of allocating spectrum. Auction design requires not only economic models of autions but also legal and political considerations.
14:
Group presentations
Groupwork and presentation on related topics in ICT and media markets.
15:
Field tour

A visit to  an innovative company to see the latest technologies and their applications.

 

教科書 A reading list will be handed out in the first class. Students are requested to make a copy of reading materials.
教科書は指定しませんが、リーディングリストに基づき、マテリアルを用意していただきます。


Books that were used in the past are listed in the column of "References".
過去に使用した教科書は参考文献欄に載っています。
参考文献 Majumdar et al., Handbook of Telecommunications Economics I, II, North-Holland, 2002/2006.
Itzhak Gilboa, Rational Choice, MIT Press, 2010.
Dan Ariely, Predictably Irrational, HarperCollins, 2010.
Vernon L. Smith, Rationality in Economics: Constructivist and Ecological Forms, Cambridge University Press, 2009.
Nick Wilkinson, Introduction to Behavioral Economics, Palgrave Macmillan, 2007.
実積寿也、『通信産業の経済学』、九州大学出版会、2010。
櫻井直子、『情報セキュリティの価値と評価』、文眞堂、2011。
成績評価方法
割合 評価基準
試験: 0% N/A
実施しない
レポート: 60% Interim and final assignments
授業の期間中に出される宿題、学期最後の課題が含まれます。
平常点評価: 40% Class participation
出席点ではなくclass participationの評価です。発表、質疑討論への参加が評価の対象です。
その他: 0% なし
備考・関連URL

ページの先頭へ戻る

Copyright © Media Network Center,Waseda University 2006-2019.All rights reserved.

read