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シラバス詳細照会

シラバス詳細照会

  • 講義要項やWebシラバスの記載内容は、登録された受講生の人数や理解度に応じて、授業開始後に変更となる可能性があります。

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授業情報

開講年度 2019年度 開講箇所 大学院アジア太平洋研究科
科目名
ICT・メディア研究 (MA Seminar)

担当教員 三友 仁志
学期曜日時限 春学期(アジア)/夏学期(アジア)  01:水5時限/02:無その他
科目区分 国際関係学専攻 配当年次 1年以上 単位数 8
使用教室 19-712 キャンパス 早稲田
科目キー 40010461H5 科目クラスコード 01
授業で使用する言語 日・英併用
  コース・コード INFJ613S
大分野名称 情報学
中分野名称 ネットワークと通信
小分野名称 一般
レベル 修士レベル 授業形態 演習/ゼミ

シラバス情報

最終更新日時:2019/02/20 16:42:23

副題 デジタルソサエティ、デジタルエコノミー、サステイナビリティ
Digital Society, Digital Economy and Sustainability
授業概要


<当該プロジェクト研究の課題・対象分野>
このプロジェクトでは、情報通信とメディア情報の利活用を前提として、それらの特性と、情報化が経済社会環境に与える影響を、理論的および実証的に分析し、情報通信やメディアの普及やビジネスに関する深い洞察力を養うことを目的とします。情報通信やメディアは、通常の財サービスと異なり、特有の性質を持っています。それゆえ、想像を超えるほど急速に普及し、社会に大きなインパクトをもたらします。それら全体が、このプロジェクトの分析の対象です。5G IoTAIといった最新の技術トレンドに加え、情報通信技術によるSDGs(Sustainable Development Goals)への貢献、社会における課題解決、新たな価値(イノベーション)の創造といったさまざまな可能性が議論され、実践されるようになりました。また、防災や教育におけるICTやメディアの効果的な利用も重要なテーマです。
<
アプローチ手法・研究手段>
まず問題意識を持ち、「仮説」を設定することからはじめます。そのためには、情報通信やメディアを巡る社会経済的情勢について、学際的に幅広い視野で見渡すとともに特定の問題について専門的な観察を行います。技術の急速な発達に伴い、われわれの生活、経済、社会は大きく影響を受けています。現れる現象を注意深く観察すると、多くの疑問が浮かびます。つぎにそれらが果たして分析可能な対象であるか、見極めます。そのためには、先行研究のサーベイを行い、操作可能な分析手法についてマスターしている必要があります。分析に必要な市場調査、統計学、多変量解析等の手法を習得します。ただし、定量的な分析の前提として、十分に定性的な考察が行われていることが求められます。成果としてまとめられる修士論文には、科学的な客観性、再現性が求められます。
<
主な特徴-具体的展開など>
所属する学生の出身は多岐にわたります。文科系のみならず、技術・科学系の学生が多いのも特徴です。社会人も所属しています。学生の興味の対象も多岐にわたっています。学生自身の学問的関心と自主性を尊重するため、学生の自発的な発表によって研究を進める方式を導入しています。学生は、学期の初めに研究計画を発表します。特に、達成されるべき成果について詳細かつ具体的計画を立てます。研究の進捗状況は目標の達成度で把握します。研究室内にとどまらず、協力企業、研究機関におけるインターン制度を希望者には積極的に適用しています。基礎的な能力が不足する場合においても、学生の自主的勉強会が開かれており、必要に応じて習得が可能です。成果は、国内外の学会や専門誌等において積極的に発表しています。


 


<Topics to cover in this seminar>
This course is oriented to gain a deep insight into utilization of ICT and media information in civic life and business, to investigate the impact and to derive policy their implications. ICT and media have a unique feature and thus develop drastically beyond our imagination and yield a huge impact on our society. In addition to the analysis of the nature of information and telecommunication, their impact on economies, society and various aspect of people’s lives are covered in this seminar. Topics include recent technology trends such as 5G, IoT and AI, contribution of ICT to SDGs (SustainableDevelopment Goals), ICT addressing social challenges, creation of new values (innovation). The role of ICT and media in education and disaster management has been also an important topic.


<Approaches>
Students can employ interdisciplinary approaches, making use of materials from various academic areas such as economics, marketing, psychology, engineering, regional and environmental sciences, and socioeconomic planning. 

The process starts with setting a hypothesis for research. Students are requested to carefully investigate the nature of ICT and media services, or to observe how technologies or applications are utilized in people's lives. With an eye toward identifying potential problems, they will come up with a research hypothesis or question. A survey of previous studies will help you to develop a possible solution. In addition to knowledge in relation to the research theme, students are expected to learn statistical methods since we prefer quantitative approaches. 


<Students>
Students in this seminar have various backgrounds, ranging from the human and social sciences, engineering and natural sciences, and from many countries. Working students are also welcome.
Each student’s achievement will be assessed regularly and his/ her plan is updated to reflect new goals. Internships are available. Students lacking analytical tools can join study groups, which are run voluntarily by students.Students who achieved great results are strongly recommended to present their research results in an academic conference or submit a paper to an academic journal.


授業の到達目標 最終的な目標は、質の高い修士論文の作成です。研究の成果には、何らかの貢献があることが求められます。十分な成果が達成された場合には、国内外の学会での発表や専門誌等への投稿を勧めています。

The final goal is to complete a high-quality master thesis. Achievement should contain an important finding and/or a certain academic contribution. When a student shows excellent achievement, he/she is recommended to present a paper in an academic conference or to submit it to a journal.
事前・事後学習の内容 修士論文研究の実施と、定期的な発表の準備が求められます。

Each student is requested to givea presentation and join discussion in the seminar.
In addition, it is requested to give presentations on the progress of his/her thesis study on a regular basis.
授業計画
1:
第1回
[第 1回] 文献調査結果発表と討論 Literature review, presentation and discussion

2:
第2回
[第 2回] 文献調査結果発表と討論 Literature review, presentation and discussion
3:
第3回
[第 3回] 文献調査結果発表と討論 Literature review, presentation and discussion
4:
第4回
[第 4回] 文献調査結果発表と討論 Literature review, presentation and discussion
5:
第5回

[第 5回] 文献調査結果発表と討論 Literature review, presentation and discussion
6:
第6回
[第 6回] 文献調査結果発表と討論 Literature review, presentation and discussion
7:
第7回
[第 7回] 文献調査結果発表と討論 Literature review, presentation and discussion
8:
第8回
[第 8回] 文献調査結果発表と討論 Literature review, presentation and discussion
9:
第9回
[第 9回] 文献調査結果発表と討論 Literature review, presentation and discussion
10:
第10回
[第10回] 文献調査結果発表と討論 Literature review, presentation and discussion
11:
第11回
[第11回] 文献調査結果発表と討論 Literature review, presentation and discussion
12:
第12回
[第12回] 文献調査結果発表と討論 Literature review, presentation and discussion
13:
第13回
[第13回] 文献調査結果発表と討論 Literature review, presentation and discussion
14:
第14回
[第14回] 文献調査結果発表と討論 Literature review, presentation and discussion
15:
第15回
[第15回] 文献調査結果発表と討論 Literature review, presentation and discussion
教科書 使用しない
参考文献 適宜指示する
成績評価方法
割合 評価基準
試験: 0% なし
レポート: 0% なし
平常点評価: 100% 修士論文およびプレゼンテーションやディスカッションなどの貢献が評価されます。
Based on thesis and class participation such as presentations and discussion
その他: 0% なし
備考・関連URL

ゼミの活動状況などは、ゼミのホームページにあります。下記のアドレスをご参照下さい。

Seminar activities are presented in the following website:

 

http://digitalsociety.jp

 

 

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